Kyberšikanovanie, zatočme s ním spoločne (Let´s fight it together)
 
Źáner:
vzdelávacie video
Minutáž:
6:31 minút
Rok vzniku:
2008
Krajina:
Veľká Británia
Vyrobil:
The Edge Picture Company

 

Popis filmu:
Film produkovala organizácia Childnet pre Department for Children, Schools and Families (Úrad rodiny, školstva a rodiny) a poukazuje na najtypickejší spôsob kyberšikanovania medzi mladými nielen vo Veľkej Británii. Film pomocou podporných doplnkových videí rozoberá príčiny, dôvody a dôsledky kyberšikanovania. Pre celý projekt vznikol aj samostatný medzinárodný web www.digizen.org. Jeho súčasťou je aj slovenská verzia, na ktorej vzniku spolupracovalo eSlovensko.
Výraznou súčasťou celého filmu aj kampane je pieseň „Still Fighting It“ (Stále s tým bojujem) od Bena Foldsa vydaná v roku 2002.

 

Ako rozoznať kyberšikanovanie
Film pomocou krátkeho príbehu približuje deťom, ako vyzerá kyberšikanovanie a prečo sa môže rozvinúť až tak, že obeť začne rozmýšľať o samovražde. Môžete pozorovať rôzne podoby kyberšikanovania – výhražné alebo posmešné telefonáty, bombardovanie posmešnými esemeskami a anonymnými emailmi, vytvorenie falošného profilu na webe, aj s výsmešnou fotomontážou a ponižujúcimi komentármi. Nakoniec Joe dostáva aj správy, v ktorých sa mu neznámy páchateľ vyhráža smrťou. Tiež si môžete všimnúť, ako sa Joe pokúša situáciu riešiť – prvé prejavy berie ešte na ľahkú váhu, správy maže. Vie, že sa môže pokúsiť odosielateľa zablokovať. Skúša s agresorom komunikovať, zistiť, kto mu píše. Pred dospelými o kyberšikanovaní nechce hovoriť, chce to zvládnuť sám, snaží sa na to nemyslieť, sústrediť sa na školu, ale ide to čoraz ťažšie. Postupne sa kyberšikanovanie prenáša z virtuálneho sveta aj do reality -  Joe v autobuse zisťuje, že už o tom všetci vedia, všetci sa mu vysmievajú, nikto vedľa neho nechce sedieť. Nemá pred kyberšikanovaním kam uniknúť, nevie na nič iné myslieť, neverí už ani sebe, ani nikomu inému. Rozhodne sa zanechať aspoň správu cez videoblog – možno si takto ostatní uvedomia, ako mu ublížili. V závere príbehu sa dozvedáme, ako je možné situáciu riešiť. Joeova mama spolu s ním prináša dôkazový materiál do školy k riaditeľke, ktorá okamžite koná a privolá políciu. Vedieť rozoznať, ako kyberšikanovanie vyzerá a naučiť sa, ako sa pred ním dá ochrániť, je základom pri prevencii.

Aktivita 1. Poznať kyberšikanovanie

 

Možno sa to deje aj u vás
Film približuje príbeh obyčajného chlapca, z obyčajnej školy, ako môže byť aj tá vaša. Joe rozpráva svoj príbeh o bežných vzťahoch medzi spolužiakmi, konflikte, ktorý prerástol až do kyberšikanovania. V každej skupine je niekto viac obľúbený, niekto menej, s niekým sa ostatní snažia kamarátiť, niekto je viac na okraji. V Joeovej triede je najväčšou hviezdou Kim, je líderkou skupiny rovesníkov. Aj Joe je rád, keď si ho všimne, zapojí do svojej partie. K zmene však stačí málo – zrazu je Joe v niečom lepší, Kim zažíva, že nevie tak pohotovo odpovedať ako on, nezískava toľko pochvaly od učiteľky. Ťažko nesie, že zrazu v niečom nie je prvá a rozhodne sa, že to Joeovi trochu oplatí. Veď o nič vážne predsa nejde, nie? Postupne sa k nej pridávajú aj ostatní. Hra s mocou a túžba po prijatí sú silným motívom v detských kolektívoch – Kimine kamarátky jej chcú ukázať, že stoja pri nej a podporujú ju, ostatné deti z nej možno majú trocha strach, tak sa pridajú tiež. Veď to predsa vyzerá iba ako nevinná zábava, podobná tej, ktorá sa odohráva v škole možno každý deň. Je to niečo ako rozbehnutý vlak – zrazu všetci súťažia, ako ešte niečo ďalšie pridať, každý si chce spolu s ostatnými zakričať „Chudák, chudák!"
Joea kyberšikanovanie zasiahlo najviac kvôli tomu, že zrazu zažíval, akoby bol proti všetkému zlému úplne sám, všetci sa mu vysmievali, všetci o tom vedeli, dokonca aj jeho kamarát Rob sa pridal k útočníkom. Komu už len mohol dôverovať, keď ani netušil, kto všetko sa za útokmi skrýva?
Podobne sa môže kyberšikanovanie odohrať aj vo vašej škole či triede. Vylúčenie z kolektívu, osamelosť a výsmech môžu byť veľmi zraňujúce a ťažko sa z takejto situácie hľadá východisko. To, čo obeť v takejto chvíli najviac potrebuje, je, aby sa niekto postavil na jej stranu, zastal sa jej. Celá skupina, ktorá sa pridá k agresorovi, môže obeť dostať do oveľa horšej situácie, ale tá istá skupina, ktorá sa pridá na stranu obete, môže kyberšikanovanie zastaviť. Len je potrebné, aby si niekto z nej uvedomil že sa deje niečo zlé a aj vedel, čo je potrebné spraviť ďalej.

Aktivita 2. Spoločnými silami

 

Obete, agresori, svedkovia
Školská trieda funguje ako systém, ktorého členovia sú navzájom úzko poprepájaní. Ak začne robiť niečo inak jeden člen systému, nejakým spôsobom to ovplyvní aj všetkých ostatných. Tak, ako keď kameň hodený do vody rozvlní celú hladinu jazera. V medziľudských vzťahoch vnímame aj tie najdrobnejšie zmeny a citlivo reagujeme na dianie okolo seba, aj keď niekedy svoju citlivosť a vnímavosť potlačíme.

V každej situácii má každý zúčastnený svoj podhľad, svoje prežívanie, svoj hnev, svoj strach, svoj smútok. Kim chcela na začiatku možno len ukázať Joeovi, že nech si o sebe veľa nemyslí. Aj sama neskôr vníma ako nespravodlivé, že je jediná, ktorá má z toho problémy, kým predsa aj ostatní sa z Joea vysmievali a robili mu zle. Joe sa zase uzatvára pred ostatnými, mame aj učiteľke tvrdí, že sa nič nedeje a všetko je v poriadku. Joeova mama sa v celej situácii cíti bezmocne, možno ani nevie, ako by Joeovi mohla pomôcť s problémom, ktorý sa odohráva vo virtuálnom svete. Joeov kamarát Rob zrazu vidí, že Joe sa trápi a on sám má podiel na jeho smútku, lebo sa pridal ku kyberšikanovaniu. Možno sa aj cíti ako zbabelec, keď ho v tom nechal. Ostatní žiaci sa na začiatku možno zabávajú, ale niekde hlboko v nich tiež narastá strach – čo keď sa to nabudúce stane im? Ako by sa cítili na Joeovom mieste? Ako by im bolo, keby sa Joeovi nakoniec niečo vážne stalo? Veď stačí málo, a roly by sa mohli aj prehodiť. Z obete by sa mohol stať páchateľ, zo svedka obeť.

Jeden malý incident, ktorý sa na začiatku týkal dvoch ľudí – Joea a Kim, nakoniec narástol do obrovských rozmerov, zasiahol celý systém. Každá náročná situácia je ako križovatka – môže nás priviesť k novému poznaniu, prekonaniu prekážky, k vzájomnému porozumeniu a zblíženiu, ale môže byť aj cestou k väčším zraneniam, k narušeniu vzťahov. Keď sa kyberšikanovanie nezastaví, tak v konečnom dôsledku ovplyvní všetkých. Dospelí prestanú byť pre deti bezpečnými osobami, ktoré ich v ťažkostiach dokážu ochrániť. Obeť môže zvažovať, že za takýchto okolností život už nemá cenu. Svedkovia aj páchatelia zažijú, že ubližovanie nikto nezastaví, môžu si odnášať pocity viny, že niekomu veľmi ublížili a už to nemajú ako napraviť. Každý zo zúčastnených však môže byť tým, kto rozhodne, ktorým smerom sa na križovatke vydať – môže to byť práve učiteľka, ktorá si všimne, že sa niečo deje, môže to byť rodič, ktorý sa pýta dovtedy, kým sa nedozvie odpoveď, môže to byť kamarát, ktorý povie agresorovi, že už stačilo. Mlčanie a nečinné prizeranie sa ľudí len vzďaľuje, naopak snaha o porozumenie toho, čo ten druhý prežíva a prečo sa správa tak, ako sa správa, pomáha nájsť východisko a napraviť škody.

Aktivita 3. Týka sa to všetkých

 

Čo stojí za zapamätanie:

  • Obeť sa môže snažiť tajiť, že sa niečo deje, ale keď si pozorne všímaš, môžeš tieto signály vidieť. Neprehliadni ich!
  • Odkladaj si dôkazy o kyberšikanovaní – môžu ti pomôcť pri jeho riešení.
  • Aj keď sa na niekoho veľmi nahneváš, radšej to rieš priamo s ním. Nič, čo sa stane, neospravedlňuje kyberšikanovanie.

NA STIAHNUTIE